ابتدا اجازه دهید در مورد مدت زمان ماندگاری تنباکوی قلیان شما صحبت کنیم، تنباکوی قلیان باز نشده معمولاً با فرض این­که به درستی مهر و موم شده باشد، عمر مفیدی در حدود ۲ سال دارد. هنگامی که آن را باز می کنید، اگر از روش های نگهداری مناسب استفاده کنید، توتون سیگار و قلیان می تواند بین ۶ تا ۱۲ ماه دوام بیاورد. اگر به درستی ذخیره نشود، ممکن است خشک یا کهنه شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، تنباکوی قلیان طعم ضعیف تری دارد، سوزاندن آن آسان تر است. اکنون که می دانیم می توانید انتظار داشته باشید که تنباکوی قلیان شما چقدر دوام داشته باشد، چگونه این کار را انجام دهیم؟ اطمینان حاصل کنید که تنباکو شما، چه در یک زیپ مانند؛ کیسه فوماری یا در یک ظرف پلاستیکی/ شیشه ای، دارای مهر و موم هوا باشد.

اگر مهر و موم شما هواگیر نباشد، توتون شما می تواند خشک شود و غیرقابل استفاده شود. کیسه های فوماری کاملاً ضد هوا هستند تا اطمینان حاصل شود که تنباکوی قلیان شما در زمان نگهداری بهترین درمان ممکن را دریافت می کند. ظروف خود را در مکانی خنک، تاریک و خشک مانند کابینت، کشو یا کمد نگهداری کنید. تنباکوی قلیان خود را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. مانند این­که شما نباید تنباکوی قلیان خود را در گرما نگهداری کنید، همچنین نمی‌خواهید آن را در محیط خیلی سرد نگهداری کنید. این کار احتمالاً تنباکوی قلیان شما را خشک می کند. یکی دیگر از موارد منفی در نگهداری توتون سیگار و قلیان در سرما این است که وقتی برای کشیدن قلیان می روید، به دلیل تغییر شدید دما در هنگام راه اندازی قلیان، دچار شوک سرما می شود و به درستی دود نمی کند. یادتان باشد… یخچال برای غذا است نه توتون!.

خرید توتون

اگر فروشگاهی را پیدا کردید که نمی توانید از آن چشم پوشی کنید، ممکن است وسوسه شوید که بیشتر از آن چیزی که در کوتاه مدت بتوانید توتون استفاده کنید خریداری کنید. اما این بدان معنا نیست که شما نیاز دارید که خیلی چیزها را نادیده بگیرید. مردم اغلب فکر نمی کنند که تنباکو به احتمال زیاد بد شود، اما مانند بسیاری از گیاهان دیگر، توتون یک نوع محصول غذایی در نظر گرفته می شود شما می خواهید آن را در بهترین حالت خود نگه دارید. توتون طبیعی اگر رطوبت به داخل نفوذ کند، باکتری تولید می کند و در نهایت منجر به کپک می شود. دیگری زمانی است که مدت زیادی در هوای آزاد می نشیند و خشک می شود. هیچ یک از این موقعیت ها ایده آل نیستند، بنابراین باید آن را به درستی ذخیره کنید. اگر می‌خواهید محصولات توتون سیگار ماندگار شوند، باید بهترین راه برای نگهداری محصولات تنباکوی خود را بدانید

چگونه می دانید که تنباکو چه زمانی خاصیت خود را از دست داده است؟

از آن­جایی که روش‌های زیادی برای مصرف توتون طبیعی وجود دارد، گفتن این­که تنباکو بد شده است کمی چالش برانگیز است. سیگار با انفیه متفاوت است خوشبختانه، هر سه در معرض مسائل مشابهی هستند، و هنگامی که با پوسیدگی یا تنباکوی کهنه مواجه شدید، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. در صورت وجود کپک و بوی بد، متوجه خواهید شد که تنباکوی شما چه زمانی خراب شده است. بیشتر رشد باکتری ها شبیه به نوع کپکی است که قبلاً با آن مواجه شده اید، سبز یا سفید، و به صورت تکه هایی پخش می شود. رطوبت یک هدیه دیگر است، زیرا توتون سیگار شما هرگز نباید مرطوب یا چسبنده باشد. تنباکوی کهنه قوام خشکی دارد که باعث می شود بین انگشتان شما خرد شود یا در کاغذ نورد خرد شود. اگر سیگاری روشن کنید و متوجه شوید که طعم کمتری دارد، ممکن است کهنه شده باشد، شما می خواهید به زودی هر تنباکو ذخیره شده را در همان زمان مصرف کنید.

چگونه تنباکو را در یک شیشه میسون نگهداری می کنید؟

شیشه های میسون به روشی محبوب برای نگهداری تنباکوی حجیم، به ویژه توتون پیپ تبدیل شده است. ترفند این است که نوع مناسبی از سطل سنگ تراشی را انتخاب کنید، زیرا هیچ کدام از آن­ها پرداخت نمی شود. شیشه های کنسرو بهترین ذخیره سازی را دارند، زیرا در صورت بسته شدن مناسب در برابر هوا قرار می گیرند. نگهداری تنباکو در یک شیشه میسون، آن را به اندازه ¾ پر از تنباکوی شل و خشک کنید. شیشه بدون مهر و موم را در سینک قرار دهید و آن را با آب داغ پر کنید تا جایی که تنباکو قطع شود. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، مراقب باشید آب خیلی سرد نشود یا به دهانه شیشه پاشیده نشود. قبل از این­که شیشه ها را از آب خارج کنید، درب ها را پیچ کنید و مطمئن شوید تا جایی که می توانید محکم باشند، ظرف چند دقیقه آینده، شیشه های شما خنک می شوند. خنک شدن سریع هوا را از قسمت خالی در بالا می مکد و یک مهر و موم ایجاد می کند.

چند نکته؛

شیشه ها را زیاد پر نکنید، زیرا می خواهید یک ربع آن را آزاد کنید تا برای مدت طولانی فشرده و درشت نشود، از آب جوش استفاده نکنید باید آنقدر داغ باشد که نگه داشتن دست در آن ناراحت کننده نباشد، نه آنقدر داغ که شما را اذیت کند. می توانید از این روش برای پیری تنباکو برای طعم قوی تر استفاده کنید.