حقایقی درباره طلا

این غنیمت یک دزد دریایی و یکی از اجزای تشکیل دهنده مدارهای کوچک است. حداقل از ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد برای ساخت جواهرات استفاده می شده است. و برای درمان سرطان فقط در دهه های اخیر. این در گلدان در انتهای رنگین کمان و در پوشش روی روکش های فضانورد قرار دارد.

این چه عنصری است که قدیمی و جدید – و اسطوره و علم – را یکپارچه می کند؟ طلا

طلا ، ۷۹ مین عنصر جدول تناوبی عناصر ، یکی از شناخته شده ترین دسته ها است.

فقط حقایق

تعداد اتمی (تعداد پروتون ها در هسته): ۷۹

نماد اتمی (در جدول تناوبی عناصر): Au

وزن اتمی (میانگین جرم اتم): ۱۹۶٫۹۶۶۵

تراکم: ۱۹٫۳ گرم در سانتی متر مکعب

فاز در دمای اتاق: جامد

نقطه ذوب: ۱،۹۴۷٫۷ درجه فارنهایت (۱۰۶۴٫۱۸ درجه سانتیگراد)

نقطه جوش: ۵۱۶۲ درجه فارنهایت (۲۸۵۰ درجه سانتی گراد)

تعداد ایزوتوپها (اتمهای یک عنصر با تعداد نوترونهای متفاوت): بین ۱۸ تا ۵۹ بسته به جایی که خط ایزوتوپ کشیده شده است. بسیاری از ایزوتوپهای طلا که به طور مصنوعی ایجاد شده اند ، قبل از تجزیه به عناصر دیگر ، برای میکرو ثانیه یا میلی ثانیه پایدار هستند. یک ایزوتوپ پایدار

رایج ترین ایزوتوپها: Au-197 ، که ۱۰۰ درصد طلای طبیعی را تشکیل می دهد.

ماده ستاره براق

به گفته انجمن ملی معدن ، انسانها از حداقل ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد خود را با طلا تزئین کرده اند. از اروپای شرقی تا خاورمیانه تا مقبره های فرعون های مصر ، طلا در سراسر جهان باستان ظاهر می شود. یک زن عصر حجر که در خارج از لندن دفن شده بود یک تار طلا بر گردن خود پوشیده بود. سلت ها در قرن سوم قبل از میلاد از ایمپلنت های دندانی طلا استفاده می کرد ؛ پادشاه چین که در ۱۲۸ پیش از میلاد درگذشت. با ارابه های طلاکاری شده و هزاران وسیله گرانبها دیگر به خاک سپرده شد.

طلا انعطاف پذیر و براق است و از این جهت یک ماده فلزکاری خوب است. از نظر شیمیایی ، طلا یک فلز انتقالی است. فلزات انتقالی منحصر به فرد هستند ، زیرا می توانند نه تنها با استفاده از خارجی ترین پوسته الکترون ها (ذرات باردار منفی که در اطراف هسته می چرخند) ، بلکه با دو بیرونی ترین پوسته نیز با عناصر دیگر پیوند برقرار کنند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که تعداد زیادی الکترون در فلزات انتقالی با مرتب سازی منظم الکترون ها در پوسته های اطراف هسته تداخل می کند.

تمام طلاهایی که امروزه گوشواره ، دستبند و قطعات الکترونیکی را تشکیل می دهند از فضا سرچشمه گرفته اند: طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله نیچر منتشر شد ، بمباران شهاب سنگی نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش ۲۰ میلیارد میلیارد تن فلز طلا و گرانبها به ارمغان آورد. سنگ فضایی غنی به زمین ردیابی اصل طلا حتی بیشتر ما را به فضا عمیق می برد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجله Astrophysical Journal Letters نشان داد که تمام طلا در جهان احتمالاً در هنگام برخورد ستارگان مرده معروف به ستاره های نوترونی به دنیا آمده است.

به گفته موزه تاریخ طبیعی آمریکا (AMNH) ، رگه های طلایی که از زمین استخراج می شود ، نتیجه جریان مایعات داغی است که از میان سنگ های طلا دار عبور می کنند و طلا را جمع آوری کرده و در شکستگی ها متمرکز می کنند.

کارات چیست؟

بیشتر جواهرات طلا از طلای خالص ساخته نشده اند. مقدار طلا در یک گردنبند یا انگشتر در مقیاس کارات اندازه گیری می شود. طلای خالص ۲۴ عیار است. میله های طلا که در فورت ناکس و دیگر نقاط جهان نگهداری می شوند ۹۹٫۹۵ درصد طلای خالص و ۲۴ عیار هستند.

با افزودن فلزات به طلا در هنگام ساخت جواهرات ، طلا کمتر ریز می شود و تعداد کارات کاهش می یابد. به عنوان مثال ، طلای ۱۲ عیار دارای ۵۰ درصد طلا و ۵۰ درصد آلیاژهای وزنی است.

کلمه کارات از دانه خرنوب گرفته شده است. در بازارهای آسیای قدیم ، از دانه ها برای متعادل سازی فلس هایی استفاده می شد که وزن طلا را اندازه گیری می کردند.

طلا در فورت ناکس چقدر است؟

برای نگه داشتن ذخایر طلا در حال افزایش ، این انبار شمش ایالات متحده در پادگان ارتش فورت ناکس ایالات متحده در کنتاکی در سال ۱۹۳۷ افتتاح شد. اولین محموله طلا از فیلادلفیا در قطارهایی که توسط نیروهای نظامی احاطه شده بود ، رسید.

قلعه ناکس از فولاد با دیوارهای بتنی ساخته شده است.

با وجود دفاع از درب فولادی ۲۰ تنی ، شایعه کثیفی در دهه ۱۹۷۰ نشان می داد که طلای فورت ناکس از بین رفته است. برای برطرف کردن ترس مردم ، مدیر ضرابخانه ایالات متحده نمایندگان کنگره و روزنامه نگاران را در یک اتاق طاق ، و انبارهای ۸ فوت بلند آن با ۳۶۲۳۶ شمش طلا راهنمایی کرد.

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده ، هر میله ۴۰۰ اونس وزن دارد. یک اونس تروا معادل ۱/۱ اونس avoirdupois است. وزن کل ذخایر در حال حاضر ۱۴۷٫۳ میلیون اونس تروی است که با قیمت های امروز حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

طراحی اسم با طلا

طلای احمق

این ماده معدنی با نام مستعار طلای احمق در ظاهر فقط از طلا تقلید می کند. پیریت رایج تر ، سخت تر و شکننده تر از طلا است. وقتی به صورت پودر خرد می شود ، سبز مایل به سیاه به نظر می رسد ، در حالی که پودر طلای واقعی زرد است.

پیریت حاوی گوگرد و آهن است. در طول جنگ جهانی دوم برای تولید اسید سولفوریک ، یک ماده شیمیایی صنعتی استخراج شد. امروزه از آن در باتری ماشین ، لوازم خانگی ، جواهرات و ماشین آلات استفاده می شود.

اگرچه طلای احمق می تواند یک یافته ناامید کننده باشد ، اما اغلب در نزدیکی منابع مس و طلا کشف می شود. یک معدنچی که وقتی یک تکه پیریت در دست دارد ، حفاری را متوقف می کند ، یک احمق واقعی است.

چه کسی می دانست؟

به گفته آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور ، دو سوم طلای جهان در آفریقای جنوبی استخراج می شود.

به گفته AMNH ، هفتاد و هشت درصد از عرضه سالانه طلا در جهان در جواهرات استفاده می شود. بقیه به لوازم الکترونیکی و مصارف دندانپزشکی و پزشکی اختصاص می یابد.

نماد اتمی طلا ، Au ، از کلمه لاتین به معنی طلا ، aurum گرفته شده است.

کلاه ایمنی فضانوردان مجهز به یک روکش است که با یک لایه نازک طلا پوشانده شده است. طلا مانع اشعه های مضر فرابنفش خورشید می شود.

بزرگترین کریستال طلا در جهان به اندازه یک توپ گلف است و از ونزوئلا آمده است. کریستال ۷٫۷ اونسی (۲۱۷٫۷۸ گرم) حدود ۱٫۵ میلیون دلار ارزش دارد.

زمین لرزه ها می توانند طلا ایجاد کنند: مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجله Nature Geoscience نشان داد که در هنگام زمین لرزه ها ، آب گسل ها و شکستگی ها بخار می شود و طلا را پشت سر می گذارد.

به گفته انجمن ملی معدن ، اولین سکه های کاملا طلا در پادشاهی آسیای صغیر لیدیا در ۵۶۰ قبل از میلاد ساخته شد.

طلا دارای تعدادی ایزوتوپ مصنوعی و ناپایدار است (تعداد دقیق آن بستگی به دانشمندی دارد که با او مشورت می کنید) ، اما به طور طبیعی تنها به صورت Au-197 وجود دارد.

اگر واقعاً می خواهید می توانید طلا بخورید … مغازه های غذای لذیذ ، ورقه های طلایی خوراکی و دانه هایی را می فروشند که به همه چیز از شیرینی گرفته تا ودکا تا روغن زیتون زرق و برق می دهند. نگران معده خود نباشید: به گفته شرکت خوراکی گلد ، شرکت فروش برگ طلا ، طلا هضم نمی شود و فقط از آن عبور می کند.

تحقیقات در حال انجام

البته هنوز از طلا در جواهرات استفاده می شود ، اما این عنصر نیز از فناوری پیشرفته ای برخوردار شده است. طلا رسانای عالی الکتریسیته است و با هوا ، آب و اکثر مواد دیگر واکنش پذیر نیست ، به این معنی که دچار خوردگی یا خدشه نمی شود.

طلا در پزشکی نیز استفاده می شود. ایزوتوپ طلا رادیواکتیو Au-198 را می توان مستقیماً به محل تومور تزریق کرد ، جایی که تابش آن می تواند سلول های تومور را بدون ریختن زیاد به بقیه بدن از بین ببرد. در سال ۲۰۱۲ ، محققان در مجله Proceedings of the National Academy of Science گزارش کردند که می توانند نانوذرات Au-198 را با ترکیبی که در برگ های چای برای درمان سرطان پروستات یافت می شود پیوند دهند. ترکیب چای به سلول های تومور جذب می شود و نانوذرات را در محل مناسب برای چند هفته در حالی که درمان اشعه اتفاق می افتد نگه می دارد. (این روش هنوز روی انسان آزمایش نشده است.)

در برخی موارد ، نانوذرات طلا تنها راهی است که یک دارو می تواند کار کند. داروی ضد سرطان TNF-alpha سرطان را به طور موثری از بین می برد. متأسفانه ، برای سلولهای سالم نیز بسیار سمی است. با این وجود ، طبق آزمایشات بالینی که در حال حاضر در حال انجام است ، پیوند داروهای TNF-alpha با نانوذرات طلا می تواند تومورها را با موفقیت درمان کند ، زیرا بنچمارکس ، نشریه آنلاین موسسه ملی سرطان ، داروها را مستقیماً به اهداف خود می رساند.

تنها یک مشکل در رابطه عاشقانه بشریت با طلا وجود دارد: بیرون کشیدن آن از زمین. ژیانگ لیو ، محقق پسادکتری شیمی در دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی گفت: حدود ۸۳ درصد از ۲۷۰۰ تن طلای استخراج شده سالانه با استفاده از فرآیند سیانیداسیون طلا استخراج می شود. در این فرایند از سیانور برای بیرون کشیدن طلا از سنگ نگهدارنده آن استفاده می شود. متأسفانه ، سیانید سمی است و این فرآیند چیزی جز محیط زیست نیست.

با این وجود می توان برای دوستداران حباب های طلا (و مدارهای الکترونیکی و نانوپزشکی) امیدی داشت. در سال ۲۰۱۳ لیو و همکارانش در مجله Nature Communications گزارش دادند که به روشی دست یافته اند که طلا را از سنگ معدن با نشاسته خوش خیم به جای سیانور سمی استخراج می کنند.

لیو به Live Science گفت: “در واقع ، ما این روش را به طور تصادفی پیدا کردیم.” هنگام تلاش برای ساخت یک ماده متخلخل ، محققان نشاسته ای به نام آلفا سیکلودکسترین را با نمک های طلا (مولکول های باردار طلا) مخلوط کردند. در کمال تعجب ، طلا به سرعت از محلول خارج شد.

لیو گفت که این تیم این روش را ثبت کرده است که به راحتی طلا را با خلوص بیش از ۹۷ درصد در یک مرحله استخراج می کند. آنها در حال حاضر با سرمایه گذاران همکاری می کنند تا روند را افزایش دهند.

لیو می گوید: “امیدوارم بتوانیم راهی زیبا و سبز برای جایگزینی فرآیند سیانیداسیون بیابیم.”

درباره طلا بیشتر بدانید:

در مورد عجله طلا ۱۸۴۹ اطلاعات کسب کنید

استاندارد طلا چیست؟

معدن طلا در سراسر جهان (با نقشه تعاملی)

قیمت فعلی طلا (و سایر فلزات)

یک قرن پیش ، یک معدنچی خوش شانس ممکن است قطعه ای به بزرگی یک سیب پیدا کند.

منبع : بست ویکی